Page content

Stap 4: Op deze 3 manieren mag je de rest-bpm berekenen

Stap 4: Op deze 3 manieren mag je de rest-bpm berekenen

In deel 3 heb je kunnen lezen hoe je je auto kunt transporteren.

Je gaat nu lezen hoe je de rest-bpm kunt berekenen. Er zijn 3 toegestane manieren om dit te doen.

  1. Afschrijvingstabel
  2. Koerslijst
  3. Tegenbewijs (taxatie)

Welke manier voor jou de meest voordelige is, hangt af van de situatie. Ook dit leggen we uit.

In de meeste gevallen wordt er gebruik gemaakt van één van de eerste twee opties. De afschrijvingstabel of de koerslijst.

Wanneer je de berekening maakt, krijg je voor beide manieren de bedragen te zien. Dat doet het te gebruiken programma automatisch. Je kunt dan zelf de voordeligste optie kiezen.

Optie 1 & 2. Afschrijvingstabel & koerslijst

De afschrijvingstabel werkt op basis van percentages van de oorspronkelijke bpm.

Hoe ouder de auto, hoe hoger het percentage aan korting. Zoals je in onderstaande tabel (forfaitaire tabel) ziet, gaat het kortingspercentage snel omhoog.

In de forfaitaire tabel zie je de percentages korting op de bpm
Bron: Belastingdienst

De koerslijst

Wanneer je de rest-bpm berekent op basis van de koerslijst, wordt er gekeken naar de dagwaarde van de auto. Kenmerkend is dat hierbij gekeken wordt naar de specifieke auto.

Bij de afschrijvingstabel, wordt alleen gekeken naar de leeftijd van de auto. De koerslijst houdt ook rekening met het model, type en uitvoering. Zo kunnen bepaalde auto’s, sneller in waarde dalen dan andere.

Dit is vooral interessant, wanneer je een auto importeert die voor de Nederlandse markt, niet interessant is. Daardoor schrijft de auto namelijk sneller af. Dit is hoe het werkt:

Stel, je hebt een auto gevonden van 9 maanden oud. Deze is volgens de koerslijst, met 32% in waarde gedaald. Dit betekent, dat je 32% korting krijgt op de oorspronkelijke bpm.

Kijk je in de afschrijvingstabel, dan zie je dat je voor deze auto slechts 28% korting krijgt. Conclusie: in dit geval is het voordeliger om de rest-bpm te berekenen op basis van de koerslijst.

Met een incourante auto kun je de rest-bpm het beste berekenen aan de hand van de koerslijst

Voordat je hiermee begint, doe je er goed aan om de volgende voorwaarden van de Belastingdienst door te lezen:

  • Toon de waarde van het motorrijtuig aan met een in de branche gebruikelijke koerslijst.
  • Op de koerslijst staat de historische verkoopwaarde (consumentenprijs) en de inkoopwaarde in Nederland door een handelaar.
  • Gebruik de meest recente koerslijst.
  • U mag alleen gebruikmaken van de gegevens uit 1 koerslijst.
  • Staat het motorrijtuig van een bepaald type en bepaalde leeftijd niet in een van de koerslijsten? Dan mag u ook een minder recente koerslijst gebruiken voor de berekening van de juiste afschrijving op dit moment. Wij kunnen u daarbij aanvullend bewijs vragen.
  • Afschrijving met koerslijst is alleen bedoeld voor motorrijtuigen die in een zodanige staat zijn dat ze volgens de wegenverkeerswetgeving aan het verkeer mogen deelnemen.
  • Afschrijving met koerslijst is niet bedoeld voor een motorrijtuig met essentiële gebreken waardoor u er niet mee kunt of mag deelnemen aan het verkeer. Deze gebreken moet u eerst herstellen. Een auto heeft essentiële gebreken als hij bestemd is voor sloop of Wacht Op Keuring (WOK-status).
  • Wilt u afschrijven op basis van een koerslijst? Meld dit dan als u aangifte doet. Later kan dit niet meer.
  • U mag geen buitenlandse koerslijsten gebruiken voor de vaststelling van het afschrijvingspercentage in Nederland.

 

Stap voor stap de bpm berekenen

We gaan je nu vertellen hoe je de rest-bpm daadwerkelijk berekent. Hiervoor gebruik je een programma zoals Autotelex Pro of X-Ray. In dit voorbeeld gebruiken we Autotelex Pro.

Stap 1: Ga naar autotelex.nl/products/autoimport

Stap 2: Klik op Start AutotelexIMPORT

Stap 3: Voer de gevraagde gegevens in

Je ziet nu een indicatieve rest-bpm. Daarboven zie je ook de CO²-uitstoot die is gebruikt voor de berekening. Het is belangrijk dat je de CO²-uitstoot controleert.

Hiervoor kijk je op het kentekenbewijs óf het CvO. Gebruik niet de uitstoot die vermeld staat in de advertentie. Die wijkt nog wel eens af. En als die afwijkt, blijkt de daadwerkelijke uitstoot bijna altijd hoger.

Zonde, want het komt voor dat de rest-bpm 1.000 euro hoger uit blijkt te vallen. Goed, verder met de berekening.

Stap 4: Je kunt nu tegen betaling, een definitieve berekening maken.

Stap 5: Klik op het tabje Uitrusting. Vink hier alle opties en pakketten aan, waarmee de auto is uitgerust.

Stap 6: Klik op het tabje Import. Hier vul je de kilometerstand in en de CO²-uitstoot zoals vermeld op het kentekenbewijs of CvO.

Stap 7: Klik op Berekenen

Je krijgt nu hetzelfde te zien als op onderstaande afbeelding. Het programma laat direct zien wat de meest voordelige optie is. De afschrijvingstabel of koerslijst.

Je ziet hier dat je met de koerslijst minder rest-bpm betaalt

Tegenbewijs (taxatie)

Rest-bpm berekenen met een tegenbewijs, is vooral bedoeld voor schadeauto’s. Deze auto’s zijn natuurlijk minder waard dan een ‘goed’ exemplaar. Daarom wordt er ook minder bpm berekend.

Maar deze methode kan ook voor jou interessant zijn. Ook als je geen schadeauto importeert. Het gaat namelijk om de schades, in verhouding tot de kilometerstand en het bouwjaar.

Dat een tweedehands auto over gebruikssporen beschikt, is geen reden voor een tegenbewijs. In zo’n geval betaal je gewoon de volledige rest-bpm. Het gaat dan ook echt om schades die niet passen bij de leeftijd en kilometerstand van de auto.

Krasjes en deukjes op een auto met 2 ton op de teller, zijn niet meer dan normaal. Koop je een auto van een jaar oud met allemaal steenslag en een schaafplek op de bumper? Dan is het een ander verhaal.

De besparing kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. En daarvoor hoef je echt geen wrak uit te zoeken. Het laten taxeren van je auto, kost je ongeveer 300 euro.

Een besparing op de rest-bpm van 2.000 euro, is geen uitzondering. Dat betekent dus een behaalde winst van 1.700 euro.

Maar let op! Wacht op een bevestiging van de Belastingdienst dat je de rest-bpm kunt overmaken. Pas vanaf dat moment, mag je de auto laten herstellen.

Je kunt namelijk een oproep krijgen van de Domeinen Roerende Zaken. Ze controleren dan of het taxatierapport, overeenkomt met de schades op de auto.

Is dit niet het geval, dan moet je alsnog de volledige rest-bpm betalen. Ook als je de auto voor de controle al hersteld hebt.

Dan is het nu tijd voor de laatste stap. De auto moet nog ingevoerd worden bij de RDW. Wanneer dat gebeurd is, kun je de kentekenplaten monteren en de auto eindelijk gaan gebruiken. Hoe je dit aanpakt, lees je in de volgende stap.

Stap 5: Je auto invoeren bij de RDW