Page content

Kostenoverzicht bij het importeren van een auto

Kostenoverzicht bij het importeren van een auto

Een auto importeren, is goedkoper dan een Nederlandse occasion kopen. Dat weet je nu onderhand wel. Maar wat kost het nou om een auto te importeren? En wat is de uiteindelijke besparing die je behaalt?

Hieronder vind je een overzicht van alle kosten die komen kijken bij het importeren van een auto. Daarmee start je goed voorbereid aan het importeren van je volgende auto.

Je wil niet weten hoe vaak mensen voor nare verrassingen komen te staan. Ze zien een auto in Duitsland, kopen hem en gaan dán pas informeren naar de hoogte van de rest-bpm.

Wanneer we de rest-bpm dan voor ze uitrekenen, krijgen ze bijna een hartverzakking. En het transport blijkt ook nog 900 euro te kosten, omdat de auto bijna in Berlijn staat.

Met het onderstaande kostenoverzicht, voorkom je dergelijke verrassingen.

De bezichtiging

Grote kans dat je de auto eerst wil zien, voordat je hem naar Nederland haalt. Je kunt dan direct een proefrit maken, zodat je zeker weet dat dit de juiste auto is.

De eerste kostenpost, is dan ook de brandstof voor het op en neer rijden. Maar in het totale plaatje, lijkt dat wellicht wisselgeld. Tenzij je een auto hebt gezien die wat verder weg in Duitsland staat.

Bijvoorbeeld in Berlijn. Vanaf Utrecht is dat bijna 7 uur rijden (Düsseldorf slechts 2 uur). Houd daarom rekening met extra kosten voor een overnachting en eten. Je kunt natuurlijk ook met het vliegtuig gaan.

De auto zelf

En dan de grootste kostenpost. De auto zelf. Logisch natuurlijk. En waarschijnlijk wil je zo min mogelijk betalen voor je auto. Wees echter voorzichtig met te mooi geprijsde auto’s.

Net als in Nederland, zijn er genoeg handelaren en particulieren, die snel van hun auto af moeten. Waarom? Omdat ze de tellerstand hebben teruggedraaid, omdat de auto een flinke schade heeft gehad of omdat de auto een serieus mankement heeft.

Mobile.de is een voorbeeld van een Duitse occasionsite

Als je van zo’n auto af moet, bied je hem simpelweg voor een bijzonder scherpe prijs aan. Er zijn altijd mensen die zich laten verleiden om de auto overhaast te kopen.

In ons artikel over het vinden van de juiste Duitse occasion, vertellen we meer tips over het voorkomen van een miskoop.

Lees: Op deze sites vind je je Duitse occasions

Rest-bpm

Bij het invoeren van je auto, moet je nog een deel van de oorspronkelijke bpm betalen. Ook wel de rest-bpm genoemd. Hoeveel dat is, hangt af van het type auto, de uitrusting, de staat op het moment van invoeren en de CO²-uitstoot.

In Nederland wordt elke auto belast met bpm (met uitzondering van elektrische auto’s). Tegenwoordig wordt de bpm voor nieuwe auto´s, volledig gebaseerd op de CO²-uitstoot.

Voorbeeld van een auto met een hoge bpm

Op een BMW 320i (benzine) komt dit neer op een bedrag van € 7.359,-. Bij een 320d (diesel), is dat € 10.342,-. Grofweg 15-20% van de totale prijs.

Dat is de voornaamste reden dat auto’s in Duitsland zoveel goedkoper zijn dan in Nederland. Zelfs wanneer je alle kosten op deze pagina meeneemt.

Hoe bereken je nou die rest-bpm en hoe zorg je ervoor dat die zo laag mogelijk blijft?

Lees: Hoe bereken je de rest-bpm?

Transport

Goed, de auto is gekocht en wel. Nu is het tijd om hem naar huis te halen. Dat kan op twee manieren. Zelf ophalen, of de auto op transport zetten.

Op transport zetten is natuurlijk de makkelijkste manier. Je geeft de transporteur de opdracht, en enkele dagen later wordt je auto voor de deur afgeleverd. Maar gemak, kost geld.

Reken op ongeveer 75 cent per kilometer. Houd er rekening mee, dat transporteurs geen auto’s ophalen bij particulieren. Dus koop je een auto van een particulier, dan moet je het transport zelf verzorgen.

Je auto transporteren? Dat kun je bijvoorbeeld met een autoambulance doen

Leuker is de optie om de auto zelf op te halen. Dit kan je op twee manieren doen. Je kunt de auto zelf rijden, of een autotransporter huren. Kost je ongeveer € 60 voor een dag.

Vergeet niet om de auto te verzekeren voor de dag dat je hem transporteert.

Als je met de auto gaat rijden, houd dan rekening met de kentekenplaten. Deze moeten namelijk wel op de auto zitten. Echter, een Nederlands kenteken heb je nog niet.

De Duitse verkoper zal je waarschijnlijk een 5-daagskenteken geven. Ook wel een kurzzeitkennzeichen genoemd. Hier zitten wel een aantal haken en ogen aan.

Wil je een meer gedetailleerde uitleg over het transporteren van je auto?

Lees: Zo transporteer je je auto vanuit Duitsland

RDW & kenteken

Je auto is nog niet bekend in Nederland. Daarvoor zorgt de RDW. Deze partij zorgt ervoor dat je auto bekend wordt in Nederland. Je krijgt van de RDW dan ook een kenteken toegekend.

Dit is de vestiging van de RDW in Arnhem

Het invoeren van je auto bij de RDW, kost ongeveer 100 euro. Dit is exclusief de kentekenplaten. Kentekenplaten met luxe letters, kosten ongeveer 50 euro voor een setje.

Wil je weten hoe je je auto stap voor stap invoert bij de RDW?

Lees: Zo voer je je auto in bij de RDW