Page content

Stap 5: Zo voer je je importauto in bij de RDW

Stap 5: Zo voer je je importauto in bij de RDW

Zojuist heb je in deel 4 kunnen lezen, hoe je de rest-bpm berekent. Nu gaan we naar de volgende stap. De auto moet officieel ingevoerd worden. Dit betekent; de auto moet opgenomen worden in de database van de RDW.

Want op dit moment bestaat de auto niet op papier. We gaan je nu stap voor stap door dit traject helpen.

Eerst even wat handige informatie op een rij.

Dit neem je mee

  • CvO (Certificaat van Overeenstemming) (geen eis)
  • Kentekenbewijs (eis)
  • Rijbewijs (eis)

Met of zonder afspraak?

Je kunt het beste zonder afspraak naar de RDW. Waarom? De wachttijd voor een afspraak is 1 tot 3 maanden. Dat is dus niet bepaald handig. Gelukkig kun je van maandag t/m vrijdag terecht tussen 08:00 en 12:00 uur.

Voer je een auto in van buiten de EU? Dan moet je wel een afspraak maken. Dit kan online.

Hoe kom ik er?

Wanneer wij een auto invoeren, rijden we naar de RDW met onze groene platen. Ook wel handelaarskentekens genoemd. Op deze manier is de auto verzekerd tijdens het rijden.

Als particulier heb je natuurlijk geen groene platen. Je kunt dat op twee manieren aanpakken.

  • De auto vervoeren op een aanhanger of autoambulance
  • Een gratis eendagskentekenbewijs aanvragen bij de RDW. Hiermee mag je alleen op de dag van de keuring, naar de RDW rijden. Handig: Auto van buiten de EU invoeren? Maak eerst een afspraak, en vraag dán het kentekenbewijs aan.

Vroeg uit bed

Je kunt het beste vroeg aanwezig zijn bij de RDW. Wij zorgen altijd dat we er om 07:30 uur zijn. Je wil natuurlijk zo kort mogelijk wachten. Daarnaast worden er maximaal 60 keuringen per ochtend uitgevoerd.

Val je daarbuiten, dan heb je dus pech gehad en kun je het de volgende dag opnieuw proberen.

Nummertje trekken

Wanneer je bij de RDW aankomt, trek je een nummertje. Dit doe je door bij binnenkomst aan te geven waarvoor je komt (Keuring zonder afspraak). Vervolgens wacht je tot je aan de beurt bent (en drink je een gratis kopje koffie).

Wanneer je aan de beurt bent, moet je alvast alle papieren en pasjes laten zien. Vervolgens krijg je van de medewerker een geplastificeerd a4’tje met een cijfer. Dat is jouw nummer in de wachtrij.

Wanneer je bij de RDW een nummer getrokken hebt, is het wachten tot je aan de beurt bent voor de keuring

Leg het cijfer zichtbaar op je auto. Klem hem bijvoorbeeld achter je ruitenwisser. Nu is het (soms lange) wachten aangebroken. Is het mooi weer, dan kun je lekker in de zon wachten (met nog een kopje koffie).

Aan de gevel van het keuringsstation, wordt het nummer aangegeven welke aan de beurt is. Verschijnt jouw nummer op het scherm, dan kun je het keuringsstation binnenrijden.

De keuring

De keurmeester gaat nu de daadwerkelijke ‘keuring’ uitvoeren. Wat dat inhoudt? Hij controleert voornamelijk of de papieren, overeenkomen met de auto die voor hem staat. Vervolgens voert hij de auto in, in het systeem van de RDW.

Komt je auto uit een EU-land, dan wordt de auto verder niet geïnspecteerd. Omdat de auto uit Europa komt, beschikt hij al over een Europese typegoedkeuring.

Deze auto wordt gekeurd bij de RDW. Hij wordt dan officieel ingevoerd in Nederland

Auto’s vanbuiten de EU, worden wel geïnspecteerd op basis van ‘permanente eisen’. Hiermee worden zaken als verlichting en gordels bedoeld.

Tot voor kort kreeg je een verslag van de keuring, die je dan (samen met je bpm-aangifte) naar de Belastingdienst kon sturen. Met ingang van 1 oktober 2018 hoeft dat niet meer. De RDW verstuurt de benodigde gegevens digitaal naar de Belastingdienst.

Je ontvangt nu twee berichten

De eerste is van de Belastingdienst. Het gaat hier om de factuur voor de rest-bpm. Deze kun je overmaken.

Het andere bericht is van de RDW. Hierop staat het kenteken wat je auto heeft gekregen. Dat betekent dat je de kentekenplaten kunt bestellen. Je hebt nu officieel je auto zelf geïmporteerd.

Heb je vragen of hulp nodig bij het importeren van je auto? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag aan de juiste auto.