Page content

Stap 1: Op deze Duitse occasionsites vind je jouw importauto

Stap 1: Op deze Duitse occasionsites vind je jouw importauto

Dit is de eerste stap van ons import stappenplan. Je zoekt de juiste occasion om te importeren vanuit Duitsland. Waar vind je die? Je leest het hier.

We nemen je mee langs de populairste occasionsites van Duitsland. Ook vertellen we je wat je vanachter je computer kunt doen om een miskoop te voorkomen.

In Nederland hebben we een te kort aan (de juiste) occasions. Gelukkig hebben ze in Duitsland een overschot. Dat wordt vooral duidelijk wanneer je de onderstaande getallen vergelijkt.

Hieronder zie je de populairste Nederlandse en Duitse occasionsites, inclusief het aantal aangeboden auto’s (op het moment van schrijven).

Aantal occasions Nederland

  • Marktplaats Auto 174.403
  • Autotrack.nl 168.563
  • Autotrader.nl 154.070

Aantal occasions Duitsland

  • Mobile.de 1.437.901
  • Autoscout24.de 973.819
  • Autobild.de 748.874

Dat lijkt mij een duidelijk verhaal, toch? Houd er rekening mee dat de meeste auto’s op alle occasionsites geplaatst worden. Voor je zoektocht naar een Duitse auto, heb je waarschijnlijk genoeg aan Mobile.de.

Het type aanbieders

Op de occasionsites, vind je, net als in Nederland, verschillende type aanbieders. Hieronder een korte omschrijving per type.

Merkdealers

Dit spreekt aardig voor zich denk ik. Onze ervaring met Duitse merkdealers is goed. Ze handelen correct en leveren auto’s bijzonder netjes af.

Bij BMW-dealers wordt een auto altijd op 100 punten nagekeken voordat de auto wordt afgeleverd. Ze doen er alles aan om een kwalitatieve occasion af te leveren.

Niederlassung

In Duitsland kennen ze zoiets als een Niederlassung. Dit is een vestiging die in eigendom is van de fabrikant. Je vindt hier voornamelijk jong gebruikte auto’s (6-18 maanden), met lage tellerstanden.

Rijendik staan de Jahreswagens bij een Niederlassung

Dit worden ook wel Jahreswagens genoemd. Bijzonder interessant wanneer je een zo goed als nieuwe auto wil rijden, voor een scherpe prijs. Bekijk deze besparingen maar eens.

Handelaren

Ook de handelaren kennen we natuurlijk in Nederland. Hier kun je ook prima een auto kopen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten.

Im Kundenauftrag

Duitse autoverkopers moeten je altijd 1 jaar garantie geven op de auto. Ook als ze die auto aan een Nederlander verkopen. Mocht je problemen met de auto hebben die onder de garantie vallen, dan moet de Duitse verkoper deze oplossen.

Dit kan op verschillende manieren: door de auto terug te nemen, de auto te herstellen, of door de gemaakte kosten te vergoeden.

Zie je een advertentie met de tekst Im Kundenauftrag, dan moet je even opletten.

Het betekent Uit naam van een klant. Dit betekent, dat je de auto rechtstreeks van de particuliere eigenaar koopt, en dus geen garantie krijgt. Die krijg je namelijk alleen wanneer je de auto bij een bedrijf koopt.

Er zijn genoeg autohandelaren die hier misbruik van maken. Ze doen alsof ze de auto uit naam van een klant verkopen, om onder de wettelijke garantie uit te komen.

Als een verkoper daar op voorhand al onderuit probeert te komen, kun je ervan uitgaan dat er iets niet klopt. Waarschijnlijk mankeert er iets aan de auto.

Lekker laten staan en verder zoeken.

Particulieren 

Je kunt natuurlijk je auto kopen bij een particulier. Hier kun je nog wel eens een mooie deal scoren. Een particuliere verkoper hoeft namelijk geen winst te maken op de auto. Zelf importeren we bijna geen auto’s van particulieren, om de volgende redenen. 

Je zit bijvoorbeeld met de betaling. Je moet geld overmaken naar een onbekende…. daarnaast zal je zelf het transport moeten regelen. Een transportbedrijf pikt geen auto’s op bij particulieren. 

Hoe haal je je Duitse auto naar Nederland? Bijvoorbeeld met een autoambulance

En dan zit je nog met de inspectie van de auto. Bij een particulier kun je niet even gebruikmaken van een brug. Dat gaat bij een autobedrijf een stuk gemakkelijker.  

Zie je deze punten niet als obstakel, dan kun je zeker terecht bij een particuliere verkoper.  

Miskoop voorkomen? Deze 3 dingen checken wij vanuit Nederland

Natuurlijk kun je bij alle type aanbieders pech hebben, en een slechte auto treffen. Toch zijn er een hoop zaken die je zelf kunt nakijken, om een miskoop te voorkomen.

Wij doorlopen altijd de volgende stappen voordat we de auto daadwerkelijk invoeren.

De vraagprijs van de auto

Bijna iedereen is hier gevoelig voor. Dus jij waarschijnlijk ook. Een lage prijs trekt altijd de aandacht. Zou het echt? Heb ik misschien geluk? Laat ik maar snel de knoop doorhakken! 

Ook in Duitsland worden auto's aangeboden met veel te lage prijzen

Zie je een auto die duizenden euro’s goedkoper is dan vergelijkbare modellen? Grote kans dat er iets goed mis is met de auto. Lekker laten staan en op zoek naar de volgende.

De onderhoudshistorie

De onderhoudshistorie. Een van de belangrijkste factoren van een (jonge) tweedehands auto. De onderhoudshistorie moet volledig ingevuld zijn.  

Is dat het geval, dan weet je ook of de kilometerstand klopt. Beschikt de auto niet over een sluitende onderhoudshistorie, dan kan het zijn dat de tellerstand teruggedraaid is. 

Vraag de historie op bij de verkoper. Hij kan je dan foto’s sturen van alle stempels. Bij sommige auto’s, wordt dit digitaal opgeslagen. Vraag hier een uitdraai van. 

Controleer de onderhoudshistorie van de auto die je wil importeren

Controleer of de auto elk jaar of elke 30.000 km een beurt heeft gehad. Controleer vooraf de exacte interval van jouw auto. 

Nu je de onderhoudshistorie hebt, bel je naar de dealer waar de auto in onderhoud is geweest. Vertel dat je in het onderhoudsboekje een beurt ziet staan op [datum] met [kilometerstand].  

Vraag of dat klopt. Meestal geven ze dat wel aan. Je weet nu of de kilometerstand klopt. Vraag ook direct of er bijzonderheden zijn. Dit, om een eventueel schadeverleden boven water te krijgen. 

Het schadeverleden

Soms kun je dit ook al zien aan de advertentie. Vooral als de reparatie slordig uitgevoerd is. Je ziet dan bijvoorbeeld dat de naden bij de voor- en achterbumper scheeflopen.   

Maar helaas is het niet altijd even goed zichtbaar. Ook dit check je bij de garage die in het onderhoudsboekje vermeld staat (zoals hierboven beschreven). 

Conclusie

Je weet nu welke Duitse occasionsites je moet hebben om jouw volgende auto te vinden. Waarschijnlijk heb je genoeg aan Mobile.de.

Ook weet je nu welke type aanbieders er zijn (merkdealer, Niederlassung, handelaar, particulier). Maar misschien nog wel het belangrijkste: je weet nu ook hoe je vanachter je pc in Nederland, een miskoop kan voorkomen.

Maar wat als er toch iets met je auto gebeurt. Iets waar je geen rekening mee hebt gehouden. Welke garantie heb je dan? Er zijn 3 mogelijkheden. Dat leggen we je uit in de volgende stap.

Stap 2: Alles over garantie op je importauto