Page content

article content

Zo koop je zonder zorgen een importauto uit Duitsland

We krijgen ze dagelijks aan de telefoon. Mensen die een auto op het oog hebben, en ons ernaar willen laten kijken. Wij kijken dan direct even mee. Voor niets! Regelmatig blijkt daaruit dat het om een importauto gaat. “O nee, dat is natuurlijk foute boel!”. Lang niet altijd, weten we uit ervaring.

Waarom zou je een importauto kopen? De voor- en nadelen

Het kopen van een geïmporteerde auto brengt verschillende voordelen én nadelen met zich mee. Ik zet ze hieronder voor je uiteen.

Voordeel 1: De prijs

Auto’s zijn in Duitsland stukken goedkoper. In Nederland betaal je bpm op een auto. Een belasting op personenauto’s en motorvoertuigen. In Duitsland kennen ze dat niet.

Bij het importeren van een auto moet je nog een rest-bpm betalen, maar die neemt behoorlijk af bij gebruikte auto’s. Bij occasions van 3 jaar oud, betaal je vaak nog maar 40% van de oorspronkelijke bpm.

Voordeel 2: Groter aanbod in het buitenland

Duitsland is stukken groter dan Nederland. Je vindt er dan ook veel meer tweedehands auto’s. En door de lagere prijzen, vind je er ook luxer uitgeruste auto’s.

Kijk je in Nederland bijvoorbeeld naar een vrij recente BMW 3-serie, dan vind je bijna alleen maar bijtellingsvriendelijke exemplaren.

Dergelijke auto’s worden in Nederland vrijwel alleen maar als leaseauto gekocht. Er zijn maar weinig particulieren in Nederland die een dergelijke auto zelf kunnen betalen.

In Duitsland vind je genoeg BMW’s 3-serie met een dikke 6-cilinder en alle mogelijke opties. Voor een relatief lage prijs!

Voordeel 3: Goed onderhouden auto’s

Duitsers zijn over het algemeen zuiniger op hun auto dan Nederlanders. Daardoor zien Duitse importauto’s er vaak netter uit dan origineel Nederlandse auto’s en zijn ze netjes onderhouden.

Nadeel 1: Teruggedraaide kilometertellers bij importauto’s

Ongeveer 40% van de kilometertellers bij importauto’s worden teruggedraaid. Als je je bedenkt dat in 2015 140.000 auto’s geïmporteerd werden, dan gaat het om tienduizenden auto’s per jaar.

Dus bij meer dan de helft is de tellerstand niet teruggedraaid. Om het maar even van de positieve kant te bekijken. En dan heb je natuurlijk nog de schadeauto’s, maar daar later meer over.

Het is een gouden handel, die teruggedraaide kilometerstanden. De waarde van een auto is daar grotendeels van afhankelijk. Dus hoe lager de stand, hoe hoger de prijs.

De meeste importauto’s komen uit Duitsland. Het nadeel daarvan is dat ze in Duitsland geen systeem zoals NAP (Nationale AutoPas) of Car-pass hebben. Daarom vind je in Duitsland ook meer teruggedraaide tellers dan in Nederland.

Nadeel 2: Geïmporteerde auto met schade

En dan hebben we natuurlijk nog een ander punt van aandacht bij geïmporteerde auto’s. Schade. Zoals ik al vertelde, betaal je bij een importauto nog een rest-bpm.

Een auto met een lage rest-bpm kan een flinke schade hebben gehad

Voorbeeld van een te laag bedrag aan rest-bpm

De hoogte van de bpm wordt bepaald aan de hand van de huidige waarde van de auto. Een auto met veel schade, is daardoor goedkoper in te voeren. Ook dit is een reden om kritisch te zijn over de aanwezigheid van de onderhoudshistorie.

Nadeel 3: Onzekerheid over het verleden

Natuurlijk heb je nooit 100% zekerheid over een auto. Ook niet als het een origineel Nederlandse auto is. Het nadeel van een importauto is dat het verleden wat moeilijker te verifiëren is.

Daarom is het zo belangrijk dat de onderhoudshistorie van de auto aanwezig is. Meer tips vind je hieronder.

Wisselende ervaring met geïmporteerde auto’s

Onze ervaring met importauto’s is dan ook wisselend. Soms zijn het echte wrakken, en de andere keer is het een keurige auto.

We komen echter ook genoeg origineel Nederlandse auto’s tegen die er als een wrak bijstaan. De conclusie is dat het echt per auto verschilt.

Het is dus niet nodig om alle importauto’s over een kam te scheren. Van oorsprong komen ze uit dezelfde fabriek rollen als de origineel Nederlands geleverde auto’s.

Onze autocoaches hebben altijd een lakdiktemeter bij zich. Hiermee controleren ze alle panelen van de auto, om te kijken of er delen overgespoten zijn. Mocht de auto (groten)deels zijn overgespoten, dan komen wij daarachter!

Tips om het risico bij een importauto te verkleinen

Ga je naar een importauto kijken? Gebruik dan de volgende tips om in te schatten of de kilometerstand klopt. Neem niet het risico om te vertrouwen op de advertentie of de verkoper.

Controleer op slijtage

Kijk naar de staat van de pedalen, schakelpookhoes, stuur en de bekleding. De stof van de bestuurdersstoel is na 50.000 kilometer niet compleet versleten.

Kijk naar de gebruikssporen aan de buitenkant van de auto. Staat dit beide in verhouding met de kilometerstand?

Controleer de onderhoudshistorie

Bij Mijn Autocoach is de onderhoudshistorie een vereiste bij importauto’s. De onderhoudshistorie moet aanwezig zijn. Vooral het onderhoud wat in Duitsland uitgevoerd is. Hierin worden ook de kilometerstanden genoteerd.

Met een complete onderhoudshistorie heb je meer zekerheid over de tellerstand van de importauto

Een ingevuld onderhoudsboekje is een must bij importauto’s

Neem ook even contact op met het bedrijf waar de auto in onderhoud is geweest. Het komt namelijk ook voor dat onderhoudsboekjes vervalst worden.

Controleer het DOT-nummer van de banden

De volgende tip kwam ik tegen in een artikel van Tuning-gids.nl. Kijk naar het DOT-nummer van de band. Dit nummer geeft aan wanneer de band geproduceerd is.

Voorbeeld: het DOT-nummer 4515 geeft aan dat de band geproduceerd is in de 45e week van 2015. Als het een relatief nieuwe band is die bijna helemaal versleten is, dan weet je dat er recent veel met de auto gereden is.

Natuurlijk is bandenslijtage afhankelijk van factoren zoals het type auto, type aandrijving, kwaliteit van de band en het rijgedrag. Over het algemeen gaan banden op een doorsnee auto toch wel minimaal 50.000 kilometer mee.

Een auto met 20.000 kilometer op de teller mag dus zeker geen compleet versleten banden hebben.

De DOT-code van een band verteld hoe oud deze is

Een DOT-code. Deze band is geproduceerd in de 10e week van 2001

Gebruik je gezonde verstand

Vergeet ook je gezonde verstand niet. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat ook zo. Mensen worden vaak gelokt door een erg scherpe prijs. Geloof mij, niemand is zo gek om 20% minder voor zijn of haar auto te vragen.

Wij keuren regelmatig importauto’s

Zoals ik al aangaf, is het onnodig om alle importauto’s over één kam te scheren. Wij keuren regelmatig importauto’s en bijna altijd worden ze door ons goed bevonden.

Dit komt omdat we eerst een aantal zaken checken voordat we de aankoopkeuring uitvoeren. Zo verifiëren we onder andere of de onderhoudshistorie aanwezig is en kijken we naar de betaalde rest-bpm.

Het gaat echter ook vaak mis. Vooral als het om een auto gaat die wij afraden. Dus auto’s zonder onderhoudshistorie en (te) scherp geprijsd. Echter, als de klant erop staat dat wij de auto keuren, dan doen we dat.

Dit bleek keer op keer te gaan om een auto die rondom in elkaar had gezeten en erg slecht was hersteld.

Om het risico op een miskoop nog verder te verkleinen, controleren onze autocoaches de boekjes ook daadwerkelijk. Soms zit er wel een boekje bij, maar is er niets ingevuld. Dat schiet natuurlijk niet op.

Controleer een importauto altijd op het schadeverleden

Een collega controleert de auto op schades met een lakdiktemeter

Heb je zelf een (import)auto op het oog of wil je er een laten importeren? Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we gratis met je mee. Bel 085-7730225.

Comment Section

0 reacties op “Zo koop je zonder zorgen een importauto uit Duitsland

Plaats een reactie


*