Page content

article content

Zo zit het met garantie op je geïmporteerde auto

Laat je je nieuwe auto uit Duitsland komen? Dan wil je ook in Nederland verzekerd zijn tegen onverwachte hoge kosten. Er zijn 4 manieren om garantie af te sluiten voor je importauto. In dit artikel lees je precies wanneer je van welke vorm gebruik kan maken.

1. Europese fabrieksgarantie op jonge auto’s

De garantie die op nieuwe auto’s wordt gegeven, is in heel Europa geldig. Dus importeer je een auto van (bijvoorbeeld) een jaar oud met 3 jaar fabrieksgarantie? Dan heb je dus nog 2 jaar fabrieksgarantie.

Let op: bij Mercedes is de fabrieksgarantie slechts 2 jaar.

Aangezien het om een Europese garantie gaat, kun je met je auto gewoon naar de Nederlandse dealer.

2. Merkgarantie op occasions

De meeste merken hebben een eigen garantieplan. Zo heb je Volkswagen Das Welt, Mercedes Junge Sterne, Porsche Approved en BMW EUROPlus.

Mercedes levert jonge occasions met garantie: Junge Sterne

Een Jahreswagen van Mercedes met Junge Sterne garantie

Hiermee heb je garantie in heel Europa. Je kunt dus met je geïmporteerde auto gewoon naar de Nederlandse merkdealer.

BMW EUROPlus

BMW krijgt in Nederland echter nogal wat kritiek te verduren. Je denkt misschien dat je gewoon met je importauto naar de dealer kunt rijden, en dat zij het voor je afhandelen.

Zo gaat het helaas niet in zijn werk. Jij als klant moet iets meer moeite doen:

  • Ga naar de Nederlandse dealer en vraag een offerte op voor de reparaties
  • Stuur de offerte op naar de Duitse BMW dealer ter controle
  • Je ontvangt van BMW Duitsland een goedkeuring
  • Je laat de reparaties uitvoeren door de Nederlandse dealer
  • Je betaalt zelf de reparaties
  • Je declareert de factuur bij BMW Duitsland
  • Het geld wordt op je rekening gestort

Dit blijkt niet altijd helemaal soepel te verlopen. Bij bijvoorbeeld Mercedes hebben ze het dan toch beter voor elkaar. Je rijdt gewoon naar de dealer, laat de reparaties uitvoeren, en Mercedes Nederland handelt het af met de Duitse dealer.

Voordeel

De garantie is bij elke merkdealer in Europa geldig. Dus ook in Nederland.

Nadeel

Je kunt niet naar je eigen (vertrouwde) garage.

3. Wettelijke garantie van 1 jaar op je importauto

Duitse autoverkopers zijn wettelijk verplicht om je een jaar garantie te geven op de occasion. Dit is enigszins vergelijkbaar met het non-conformiteitsbeginsel in Nederland.

Met garantie ben je gedekt tegen dure reparaties

Als je pech hebt, ben je duizenden euro’s armer na een reparatie

Op deze manier willen ze louche autohandelaren aanpakken die onbetrouwbare auto’s verkopen.

Bewijslast

Het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. Als hij het niet eens is met de reparatie, moet hij bewijzen dat het mankement niet aanwezig was tijdens de verkoop.

In het tweede half jaar, is het aan jou om aan te tonen dat het mankement al aanwezig was toen je de auto kocht. Blijken er toch mankementen aan de auto te zitten?

Dan mag je de auto gewoon in Nederland laten repareren. De Duitse autoverkoper zou de kosten voor de reparatie dan aan je terug moeten betalen.

Dat zou hij moeten doen…. Je kunt het al wel raden. Dat wordt een heel getouwtrek. Je kunt natuurlijk naar de rechter stappen en waarschijnlijk krijg je uiteindelijk wel gelijk.

Maar bedenk je even hoeveel tijd en energie het je kost om dat voor elkaar te krijgen. Dat kun je beter voorkomen natuurlijk.

Gekauft wie gesehen

We zien dit ook op Nederlandse koopcontracten terugkomen. “Gekocht zoals gezien”. Daarmee denken autohandelaren onder de wettelijke garantie uit te komen.

Helaas voor hen zit er altijd wettelijke garantie op een tweedehands auto. Ongeacht wat er in het koopcontract staat.

En zo werken handelaren in Duitsland ook. Er staat dan een zin in het contract zoals gekauft wie gesehen of ohne Garantie erworben.

Verkopers denken zich in te kunnen dekken door auto's zonder garantie te verkopen

Voorbeeld van een contract met de tekst “Gekocht zonder enige vorm van garantie”

Laat dergelijke zinnen voor de zekerheid uit het contract halen. Dat voorkomt weer een discussie bij een geschil.

Voordeel

De Duitse verkoper moet de reparatiekosten vergoeden…

Nadeel

… dat is de theorie. In de praktijk gaat het vaak niet zo gemakkelijk.

4. Extra garantie afnemen

En dan hebben we nog één optie over. Zelf eem garantieverzekering afsluiten via een partij zoals Autotrust. Dan ben je ook gedekt tegen onverwachte kosten.

De garantie is geldig bij je eigen garage en er hoeft geen discussie te ontstaan over de aansprakelijkheid.

Bij Autotrust sluit je een aanvullende garantieverzekering af

Voordeel

Je kunt terecht bij je eigen (vertrouwde) garage en er is geen discussie nodig tussen jou en de verkoper van je auto.

Nadeel

De garantie gaat pas in na 90 dagen. Alles wat in die tijd kapot gaat, wordt dus niet gedekt. Dit kun je voorkomen door vooraf een aankoopkeuring uit te laten voeren.

De garantie gaat dan meteen in. Houd er rekening mee dat een aankoopkeuring vooraf, verplicht is bij een importauto. Gelukkig is de keuring een vast onderdeel van ons import totaalpakket.

Comment Section

0 reacties op “Zo zit het met garantie op je geïmporteerde auto

Plaats een reactie


*